13 februar 2011

Livskvalitet - ja det er mange ting

Så er min frue og jeg retur efter en skøn weekend på 5-stjernet hotel i Malmø. Malmø er en skøn by at være turist i. Det kan anbefales.

Forleden efter træning havde jeg en kort snak med en ude i omklædningsrummet. Vi talte om livskvalitet. Her kommer en weekendtur i Malmø ind. Fordi det er også i den grad - livskvalitet....
Et godt liv er jo mange ting: Sundhed, motion, søvn, restitution. Men alt med måde som en vis Hr. MacDonald også siger. Det er også livskvalitet at nyde god mad, vin, afslapning og fantastiske cafebesøg.
Sådan har weekenden været - total afslapning

Jeg læste på weekendturen, en fantastisk god artikel i "Alt for Damerne". En artikel der på en meget god, enkel og let forståelig måde, beskriver hvad der sker; før - under og efter kredsløbstræning som sagtens kunne være indendørs cykling. Jeg har søgt efter den på deres hjemmeside, men det er ikke lykkes :-(

Men jeg har fundet en artikel som også beskriver lidt det samme, men ikke helt så god:
Find den her

Har lige klippet noget af det væsentlige her

KREDSLØBSTRÆNING FORBEDRER:
• Konditallet (den maksimale iltoptagelseshastighed)
• Syregrænsen (den anaerobe tærskel) altså den grænse hvor man ophober mere mælesyre i musklerne i forhold hvad kroppen kan nå at fjerne

KREDSLØBSTRÆNING ØGER:
• Hjertets størrelse og tømning af blod.
• Hjertets slagvolumen
• Blodets samlede volumen
• Volumen af plasma og røde blodlegemer
• Antallet af kapillærer
• Iltforsyningen til musklen
• Fedtforbrændingen under ikke maksimalt arbejde
• Musklernes kulhydratdepoter
• Koncentrationen af oxidative enzymer i muskelfibrene

KREDSLØBSTRÆNING REDUCERER:
• Hvilepulsen
• Hæmatocritværdien
• Kulhydratforbrændingen under ikke maksimalt arbejde

Ingen kommentarer:

Send en kommentar